מסיק זיתים בצפון


זית נחשב לאחד משבעת המינים (הגידולים החקלאיים) של ארץ ישראל והוא נזכר כבר במקורות. מסיק הזיתים מתחיל עם תום עונת הענבים ותחילת עונת הגשמים. מסיק זיתים איננו רק עונה של השנה אלא תקופת קטיף ואיסוף הזיתים. הבחירה מתי להתחיל למסוק את הזיתים תלוייה באיכר עצמו שיודע כי רגע המסיק הוא שיקבע את טיבו ואת איכותו של הזית, ואת איכות השמן שיופק ממנו. רוב הזיתים המגודלים מופנים לייצור שמן זית בבתי בד שונים וחלקם הקטן יותר מופנה לתצרוכת בצורת הפרי עצמו כזיתים לאכילה.

שיטות שונות למסיקת זיתים

כאמור, המסיק מתחיל לאחר בציר הענבים ועם תחילת הגשמים בתחילת הסתיו. ישנן שיטות שונות למסיקת זיתים שאחדות עוד מוכרות מימי קדם. קטיף זיתים מכונה מסיקה, כלומר מוסקים את העץ, יש הפורשים בד יוטה מתחת לעץ וחובטים בו במקלות עד שהפרי נופל לאדמה – כלומר, נוקפים את העץ והפרי נופל. כיום ישנן גם שיטות מודרניות וממוכנות בענף שמצריכות מיכון ייעודי.

לאחר המסיק מעבירים את הזיתים למקומות הנקראים בתי בד ששם מייצרים מן הזיתים שמן זית. חלק של בתי הבד בצפון הארץ עדיין עובדים בשיטות הישנות של הפרדת החרצן מהפרי ומעיכת הפרי על ידי שתי אבנים שבינהם נמצאים הזיתים, לאחר מכן מעבירים את עיסת הזיתים למערכת אחרת כדי לסחוט את הזיתים. הזיתים מוכנסים לסל מיוחד ומופעל עליהם לחץ מלמעלה, שסוחט את השמן החוצה בזמן שהקליפה והחרצנים שנשארו נשארים בתוך הסל. לאחר מכן נוזל השמן הסחוט לבור מיוחד ולאחר כמה ימים הוא מוכן למילוי.

בתי בד מודרניים

בחקלאות המודרנית אין משתמשים עוד בשיטות ישנות אלה.  מי שהכניס את המיכון לענף הזיתים היו הטמפלרים – המתיישבים הגרמנים הנוצרים שעלו ארצה במאה התשע עשרה והקימו מספר ישובים בארץ. רובם היו חקלאים וכשראו את בתי הבד העתיקים ששימשו את הערבים החליטו לפתח מכונה שתעשה את השמן בתהליך הרבה יותר מהיר וכך היה. כיום משתמשים בפיתוח מודרני של אותן מכונות והזיתים מוכנסים בצד אחד של המכונה ויוצא השמן בצידו השני וממולא במיכלים בו במקום. תהליך זה נקרא כבישה קרה כי לא מחממים את השמן לפני ההכנסה למכונה. בתוך המכונה מתבצע אותו תהליך של ריסוק וסחיטת הזיתים והפרדת הגרעינים והקליפה מהשמן עצמו. את השמן אוגרים במיכלי נירוסטה גדולים שמהן ממלאים את הבקבוקים לצרכן.

מסיק זיתים בצפון – חופשה עם חיבור לאדמה

בתקופת המסיק ניתן להגיע לצפון הארץ ולהשתתף במסיק הזיתים בגליל ובהרי הכרמל. חופשה כזו יכולה לשלב בין מסיק זיתים צפייה בעבודת בתי בד בסגנון העתיק ואפילו טעימות יין ביקבים משפחתיים שנמצאים בצפון הארץ.
לאחר העבודה במטעי הזיתים ובבתי הבד תוכלו לקבל שמן זית טרי ומעולה. שמן הזית משמש כיום לאין ספור מאכלים ורטבים ומכל השמנים הוא המומלץ ביותר על ידי הרופאים והדיאטניות השונות לצריכה יום יומית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה