מתכון לבורקס בשמן זית

בורקס הוא מאכל שקיים בכל בית בישראל : בורקס טרי שרק יצא מהתנור, בורקס קפוא שתמיד נמצא במקפיא ונועד לשעות משבר ולהכנת ארוחה מהירה, בורקס קנוי מהמאפייה הסמוכה שנאכל כבר בדרך הביתה ועוד... לבורקס מילויים שונים, בצקים נימוחים והוא גורם חשק עז  לנשנש עוד ועוד... בורקס הוא גם טעים, גם משביע, יכול להיות גם עממי ופשוט וגם יוקרתי ומתוחכם ומוגש כמנה ראשונה באירועים. אז מה הסוד?

חוזרים למקורות – בורקס בשמן זית

בורקס, על אף היותו מאכל עממי למדי, עבר לאורך ההיסטוריה תהפוכות ושינויים קולינאריים רבים, על אף שהרעיון המרכזי של בצק עם מילוי נותר בעינו. בעוד שהמאכל עצמו עבר מקצה שיפורים, שינויים ועיצובים. ניתן היום למצוא אותו בואריאציות רבות, כמו למשל מתכון לבורקס בשמן זית.

בהכנת בורקס כזה, נעשה שימוש בשמן זית שיספק את כמות השומן הנדרשת להכנת בורקס, זאת במקום המרגרינה המסורתית. שאר המרכיבים כוללים את הקמח והמילויים השונים, כמו גבינה, תפוחי אדמה, או פטריות, נותרים בעינם. התוצאה - עלי בצק נימוחים עם ארומה של שמן הזית, חלקים בטעמם ואף בריאים יותר מאשר מרגרינה. את כמות שמן הזית ניתן למדוד לפי כמות המרגרינה במתכוני המקור ובצורתה הנוזלית.

למעשה, הכנת בורקס עם שמן זית היא צורת ההכנה המקורית בה השתמשו בעבר בבלקן. השימוש בשמן זית הוא נפוץ מאד בארצות הבלקן, גם כתיבול לגבינות ולמאכלים ותבשילים שונים,וגם לצורך שימון עלי הבורקס ותיבול המילוי, להגברת העסיסיות. עם השנים, ומטעמים שונים, החליפה המרגרינה את שמן הזית בהכנת עלי הבורקס.

כיום יש נטייה לחזור לשימוש בשמן הזית, מטעמי בריאות, וגם בשל טעמו העדין אך הדומיננטי של שמן הזית. שפים רבים בוחרים להעשיר את  מילוי הבורקס, או הפסטלים הקטנים במילויים המורכבים למשל מבשר טחון ומתובל בצנוברים, שמן זית ותו לא. גם הכנסת מילוי של גבינה מלוחה הביא להוספת שמן זית, הן בבצק עצמו והן כתוספת למילוי, מאחר ושילוב של גבינה עם שמן זית נמצא כמנצח.

מתכון להכנה ביתית

ניתן למצוא היום בורקסים בכל מאפייה, מעדנייה ובכל מרכול. יחד עם זאת, יהיו כאלו שלא יוותרו על הכנתו באופן עצמאי. הכנת בורקס היא פעולה קלה למדי ומאפשרת בחירה של מילויים מגוונים, כל אחד לפי טעמו. יש כאלו שיישבעו כי לאכול בורקס מייד עם יציאתו מהתנור, לא תשתווה לשום דבר אחר. . הכנו עבורכם מתכון לבורקס שמן זית, מלאו את כל השלבים ותזכו לבורקס טעים במיוחד:

החומרים להכנת הבצק - ½ קילו קמח, ¼ כוס מים, ½ כוס שמן זית, 50 גרם חמאה, כף חומץ ו-½ כף מלח. מעבירים את כל החומרים לקערה, לשים אותם כ-5 דקות בעזרת מערבל עד לקבלת בצק אחיד וחלק. מכסים את הקערה במגבת ומשאירים את הבצק בצד לשעה.

החומרים להכנת המילוי – מכינים מחית תפוחי אדמה ומניחים אותה להתקרר. במקביל מחממים שמן זית במחבת. מוסיפים שום, בצל, עשבי תיבול, מלח ופלפל, וממשיכים לטגן 5 דקות. מערבבים את תפוחי האדמה עם התערובת.

אופן ההכנה – מרדדים את הבצק עד לקבלת עלה דק, ויוצרים ריבועים בינוניים. במרכז הריבוע מניחים את המילוי, מקפלים את הריבוע, ויוצרים צורת משולש. מניחים את הבורקסים בתבנית אפיה, מצפים אותם בביצה טרופה  ואופים בתנור במשך 20-30 דקות, עד שהם מקבלים גוון יפה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה