שמן זית - לא רק למאכל

יש המון שימושים שונים ומפתיעים לשמן זית שהם מעבר למאכל ובישול. כל חובב קולינריה מכיר את היתרונות של שמן זית ואת האופן בו ניתן לשלב אותו במנות ראשונות, עיקריות ולפעמים גם קינוחים, אך כדאי לעצור לרגע ולזהות את שאר הפונקציות שהוא ממלא. קודם כל, חשוב להזכיר כי מדובר בשמן המשובח ביותר מבין כל מיני השמנים. השמן מופק מזיתים ולכן הטעם האופייני שלו הוא מריר ומעודן, השימוש הקלאסי בו הוא לצרכי תיבול וטיגון והוא מזוהה בעיקר עם המטבח הים תיכוני.

בימי קדם שימש שמן זית להכנה ולייצור של תכשירים קוסמטיים. בעיקר היה נהוג להשתמש בשמן כדי לייצר סבונים, מוצרי סיכה לגוף ותכשירים לטיפוח מראה השיער. הבעיה העיקרית היא הקושי בהפקת כמות גדולה של שמן מהזיתים, לכן השימוש היה מצומצם ואקסקלוסיבי. בנוסף, שמן הזית שימש בתור מקור עיקרי לתאורה והדלקת נרות. 

שימושים רפואיים ויתרונות בריאותיים

הרבה שימושים בשמן זית נשענים על היתרונות הבריאותיים שלו. מתברר כי לא רק במאכל תורם השמן עבור מניעת מחלות לב, מחלות דם ובעיות בכלי דם כמו טרשת עורקים. השמן מכיל כמויות גדולות של חומצה אלואית והאיזון בינה לבין חומצה לינואלית דומה לזה המצוי רק בחלב אם. המשמעות היא תשתית אופטימאלית לספיגת סידן והמלצות על צריכת שמן זית לילדים, מבוגרים וקשישים. שמן זית מכיל גם נוגדי חימצון ועל פי הערכות הוא משפר את ההגנה של הגוף מפני התפתחות תאים סרטניים, בליה והזדקנות.

השימוש בשמן זית על העור מדמה אפקט של קרם לחות. אפשר להוסיף אותו לתוך אמבטיה חמה או למרוח אותו באופן ישיר. השמן הוא חומר סיכה אידיאלי לגילוח והוא מרגיע את העור בדיוק כמו אפטרשייב. מריחה של כפית שמן זית על העור לאחר הגילוח נחשבת טיפול אלטרנטיבי יעיל ולא פחות מוצלח מאשר שימוש בתכשירי קוסמטיקה יקרים. בכל הנוגע לסירוק ומריחה על השיער, שמן זית תורם בעיקר לשיער יבש או מקורזל. הוא מתאים לימים קרים וחמים והוא יכול לספק הקלה על שיער פגום.

שחרור רוכסנים ותיקון דלתות

השימוש בשמן זית אינו מוגבל לגוף האדם. ניתן להשתמש בשמן משובח לצורך שחרור רוכסנים תקועים: אפשר לשפוך מעט שמן זית אל תוך ספוגית, לשפשף איתה את הרוכסן ולנסות בעדינות לפתור את הבעיה. 

אפשרות אחרת היא לנצל את היתרונות של שמן זית לתיקון דלתות חורקות או דחסני אשפה ישנים. זהו חומר סיכה מושלם הנמצא כל הזמן בסביבה והשימוש בו על צירים חורקים נפוץ בקרב לקוחות פרטיים ואנשי מקצוע. 

לסיכום, שמן זית הוא בעל יתרונות שרובנו לא מכירים. רצוי להשתמש בשמן זית איכותי לצורך ניצול היתרונות הללו, לבדוק את חומרי הגלם מהם הוא עשוי ולנסות שימושים חדשים. 

מידע נוסף: סגולות שמן הזית

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה