נפלאות שמן הזית

שמן זית נחשב לשמן האיכותי בעולם, ואנו, הישראלים, זכינו לחיות בארץ עשירה בזיתים, ובשמן משובח במיוחד. שמן הזית הישראלי מתחרה מדי שנה בתחרויות שמן זית בינלאומיות, והענף קוטף פרסים וגורף תשבחות ממומחים וטועמים מכל העולם.

מטעם מופלא שמשבח כל מאכל, דרך סגולות של רפואה ובריאות, הנוזל המיוחד והחשוב הזה משבח את איכות החיים, ומוסיף טעמים, גוונים ועושר לכל מה שבא במגע אתו. שמן זית הוא הבחירה הראשונה במטבח, ויודעי דבר מתעקשים עליו בכל מתכון – בבישול, אפיה, טיגון, ותיבול. במטבחים רציניים לא תיתקלו בשמן קנולה, שמן תירס, או תערובות שונות של שמנים. במטבחים מתמחים תוכלו אולי לפגוש את שמן הקוקוס, לקינוחים או למנות מן המזרח הרחוק, אך בסופו של דבר, אין שמן איכותי יותר משמן הזית, והמקור הטוב ביותר בעולם הוא המזרח התיכון, ואצלנו, בישראל.

מה מתבשל טוב עם שמן הזית?

רשימת המאכלים ששמן הזית מחמיא להם ארוכה מאוד, במיוחד בארצנו. היא מתחילה מכל סלט ירקות פשוט, ועוברת דרך פשטידות כמו פשטידת תירס פשוטה, דרך פשטידת הכמהין המשובחת, הנדירה בארצנו, אשר מוגשת במסעדות היוקרה. מנות מכל הספקטרום, ומכל קצוות תבל, מגיעות בשילוב של שמן זית, ומאכלים מעדות שונות מביאים איתם טעמים שונים, והכול מאותו השמן.

שמן הזית ידוע בסגולותיו לשימור הבריאות ושיבוח איכות החיים. הוא תורם לתפקוד מערכת העיכול, ויש אלו הנשבעים בו כמונע כל מחלה ומיחוש מעיים, ואשר שותים כף או חצי כוס ממנו בכל בוקר עם הקימה, ולפני הקפה. הדיאטה הים-תיכונית הידועה כמאריכת חיים ומעודדת בריאות, מונעת מחלות לב, סכרת ומונעת עליה במשקל, הינה דיאטה בה שמן הזית מהווה מרכיב עיקרי וחיוני, שיתרונותיו נחקרו והוכחו מדעית.

איך בוחרים שמן זית?

תורת שמן הזית החלה להיבנות עוד בימי התנ"ך, וידע הזית והשמן המופק הינו ידע עתיק ההולך וצובר נפח עם עידן המדע. הרכיבים השונים, הטעמים, הגוונים, הניחוח, הארומה, ועוד מספר רב של משתנים כמו רמות החומציות, כולם משפיעים על איכות השמן, וכמובן על התוצאה הסופית מבחינת חווית השימוש.

קצרה היריעה מלהסביר את כל התורה, אך בכל זאת, חשוב לציין מספר נקודות שיעזרו לכם לעשות את הבחירה הנכונה בשמן זית טוב. אחוזי החומציות הינם הנתון העיקרי המשחק תפקיד בשוק של ימינו, והם מצוינים כמעט על כל בקבוק מכל סוג ומכל יצרן. ככל שהם נמוכים יותר, השמן נחשב איכותי יותר, לפחות מבחינה זו. המילה השנייה החשובה היא כתית, שמן טהור שהופק בתהליך מסוים, אשר מפיק את האיכות המרבית מן הזיתים, ומפריד את השמן מן המים שבזית. שמן שהופק בצורה זו אינו מעורבב עם שמן זית אחר. שמן זית שעבר טיפול להבהרה, וסתירה למשל, הינו שמן זית מזוכך, ואיכותו ירודה מזו של שמן זית כתית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה