שמן זית אורגני

שמן זית אורגני – כשאיכות פוגשת בריאות



שמן זית נחשב מזה אלפי שנים כמוצר איכותי, בריאותי ובעל סגולות של קדושה. די אם נזכיר את האש שבערה במנורה בבית המקדש, ואת נס פח השמן של חג החנוכה. בימי הבית הראשון והבית השני הייתה ארץ ישראל יצואנית שמן גדולה, והשמן הארץ ישראלי נחשב לאיכותי ביותר. גם כיום מיוצרת בישראל כמות גדולה של שמן זית, חלקה בא מייצור תעשייתי וחלקה האחר נוצר בבתי בד פרטיים המתמחים בנושא מזה דורות.
בשנים האחרונות חלה עלייה במודעות לנושא הבריאות, וכתוצאה מכך גם עלייה בדרישה למוצרים אורגניים או מוצרים שיוצרו מחומרים אורגניים. כחלק מהמגמה הזו החלו בתי בד נבחרים ואיכותיים לייצר שמן זית אורגני. משמע, שמן זית המיוצר מזיתים שלא באו במגע עם חומרי הדברה בשום צורה שהיא, לא באמצעות ריסוס ולא בצורות אחרות.
מדובר בהבדל משמעותי ביותר לעומת שמן הזית הרגיל, זאת מכיוון שהזיתים מטבעם סופגים במהירות רבה את הרעלים הבאים איתם במגע. את הרעלים האלה לא ניתן להוציא מהזית, ואף כי הם מצויים בו באחוזים מזעריים, הרי שלאורך זמן השפעתם איננה טובה.
כדי לייצר שמן זית אורגני לא מספיק לגדל את הזיתים ללא חומרי הדברה, גם הקטיף שלהם והאחסון שלהם מרגע המסיק ועד לרגע שהם מוכנסים לכבישה חייב להיעשות בזמן הנכון, בצורה מקצועית ותוך הימנעות מהשלכת הזיתים על הארץ, על מנת שלא יספגו רטיבות ורעלים מהאדמה.
אז מה עדיף? שמן זית אורגני או שמן זית רגיל?
רבים טוענים כי השמן האורגני מעבר לעניין הבריאותי הוא גם הרבה יותר טעים משמן זית רגיל, וזאת למרות שהזיתים המשמשים לייצור שמן זית רגיל נמסקים ונכבשים באותה הצורה. הסיבה לטעמו המשובח של שמן הזית האורגני, היא כי הזיתים האורגניים לא ספחו את טעמי הלוואי הנובעים, כמובן, מחומרי ההדברה.

יתרון נוסף של שמן הזית האורגני, הוא בכך שהוא יכול להישמר זמן רב יותר ובאיכות מעולה. זאת לעומת שמנים רגילים שהם בדרך כלל בעלי חמיצות גבוהה מאד יחסית ונוטים להתקלקל במהירות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה