שמן זית כתית מעולה - למה הכוונה?

כאשר אתם עומדים בסופר אל מול מדף שמני הזית, אתם ניצבים כיום בפני אפשרויות בחירה רבות מאוד. ייצור שמן זית הפך בשנים האחרונות לטרנד של ממש, בדיוק כמו ייצור יין, ובישראל קיימים יצרנים רבים שמפיקים ומוכרים שמן זית.

בבואכם לבחור שמן, הדבר החשוב ביותר הוא לבדוק מהי איכות השמן. שמן זית כתית מעולה הוא השמן באיכות הגבוהה ביותר, ורק שמנים שנושאים מדבקה מסוג זה, עומדים בקריטריונים הדרושים.

ישנם מספר הבדלים בין השמנים שונים – השמנים מגיעים בצבעים וטעמים שונים ובארומה ובצמיגות שונה. וכל אלה הם בדרך כלל עניין של טעם אישי ונובעים מסוג הזיתים בהם השתמשו בתהליך ייצור שמן זית.

לצד ההבדלים הללו, חשוב לדעת שההבדל העיקרי הוא ברמת האיכות – כאשר שמן זית כתית מעולה הוא שמן ברמת האיכות הגבוהה ביותר, ולאחריו נמצאים שמן זית כתית, שמן זך ושמן מזוכך.

דרגות האיכות נקבעות על ידי מועצת הזיתים הרשמית של ישראל, וכל שמן זית שנמכר בחנויות נושא תווית רשמית שמציינת את דרגת האיכות שלו. דרגת האיכות נקבעת לפי דרך ההכנה, שמשפיעה על רמת החומציות בשמן. שמן זית כתית מעולה כולל חומציות ברמה של עד 0.8%. השמן מופק בכבישה קרה והוא מופק מהסחיטה הראשונה של הזיתים, מבלי שימוש בחום שפוגע באיכות השמן.

ייצור שמן זית בתהליך ההפקה המוקפד מאפשר לשמן לשמור על ערכיו הבריאותיים, ועל טעם עדין ואיכותי. שמן זית נחשב לבריא מאוד בצריכה מתונה, ודיאטנים בכל העולם ממליצים לשלב אותו בתפריט. ואולם רק שמן זית איכותי מהמעלה הראשונה מספק לגוף את כל יתרונות שבשמן, ולכן מומלץ מאוד להשתמש בו.

שמן זית מאיכות מעולה עולה יותר מאשר שמנים אחרים, משום שבסחיטה הראשונה לא מופק כל השמן מהזית. אבל התוספת הקטנה במחיר משתלמת בזכות הערכים הבריאותיים, הטעם, וכן העובדה שניתן להשתמש בכמות קטנה יותר של שמן לצרכי תיבול סלט למשל, בזכות הטעם העשיר. שמן זית זך שהוא הנפוץ ביותר על המדף עשוי להית זול יותר, אולם צריכה שלו אינה כה בריאה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה