תזונה טבעונית

מה שהחל כתנועה רדיקלית של קומץ פעילים, הפך לגישה פופולארית ביותר שכבשה את לבם של עשרות אלפי ישראלים בשנים האחרונות. אנחנו מתכוונים כמובן לגישה הטבעונית שלמרבה ההפתעה, הקהל הישראלי חובב המנגל אימץ בחום אל לבו. מספר אנשי תקשורת ומסעדנים הובילו איש איש בתחומו לכך שכיום לא מעט ישראלים חושבים פעמיים לפני שהם זורקים לעגלת הקניות שלהם את הגבינה הלבנה או את חזה העוף וכתוצאה מכך ניתן היום לראות מגוון עצום של תחליפים טבעוניים המאפשרים לאדם שבחר בדרך חיים זו, ליהנות מארוחה דשנה מבלי שירגיש שוויתר על דבר.

מה היא בדיוק טבעונות?

האדם הטבעוני נמנע מצריכה של מוצרי מזון שמקורם ביצורים חיים. לעתים הגישה הזו משפיעה אך ורק על הרגלי התזונה של האדם, ולעתים משפיעה על הרגלי הצריכה וההתנהגות שלו באופן כללי. ישנם טבעונים שבחרו בדרך החיים המיוחדת הזו מטעמי בריאות ולפיכך לא יאכלו למשל שום מנה שתכיל ביצים, חלב או בשר וישנם כאלו שבחרו בה מטעמי מצפון ומוסר. אלו האחרונים, ימנעו גם מצריכה של מוצרי עור או פרווה למשל. קבוצת הטבעונים שנמנעים מצריכת מזון מן החי מטעמי בריאות, מתחלקת אף היא למספר תתי קטגוריות כך שישנם כאלו הנקראים טבעונאים שנמנעים מלהעביר את המזון שלהם תהליכים של בישול, פרוטריאנים שנמנעים מצריכת מוצרים שאינם פירות או ירקות (דוגמת דגנים או קטניות) ועוד.

מה נשאר לאכול?

כאשר מתחילים לנהל אורח חיים טבעוני, מגלים חיש מהר שבתעשיית המזון נעשה שימוש מסיבי ונרחב במוצרים מן החי. נסו לחשוב על המצרכים שיש לכם ברגע זה ממש במטבח ואפילו רק במקרר. החלב, החמאה, הביצים והשוקולד הופכים למוקצים ברגע שהטבעונות משלבת הילוך. מן הסתם הדבר נכון גם לגבי קציצות העוף, תבשיל הבקר, הנקניקיות והסטייקים. הצמצום של קבוצות המזון הגדולות האלו, גורם לאנשים רבים לתהות האם זה בכלל אפשרי או ריאלי לנהל אורח חיים טבעוני בדגש על אורח חיים טבעוני במדינה אוהבת בשר כשלנו. והתשובה היא, שאפשר גם אפשר.

אפשר להחליף את זה בבקשה?

משבוע לשבוע צצים על המדפים ברשתות השיווק יותר ויותר תחליפים טבעוניים למוצרי מזון מן החי. החלופות הטבעוניות משתפרות בצורה מרשימה ומתמדת וכיום ישנם לא מעט מוצרים שאף מתעלים בטיב טעמם או מרקמם על המקור. כך למשל ניתן לרכוש היום פיצה טבעונית שנעשה בה שימוש בגבינה על טהרת החלבון מן הצומח. רוב הסיכויים שהאדם הממוצע לא יוכל להבחין בינה לבין גבינה אמיתית. כמו כן ישנם מוצרים מיוחדים נוספים שככל שמעמיקים בדרך החיים הטבעונית נחשפים אליהם ביתר שאת. למשל ניתן להזכיר לדוגמה את הסייטן, חלבון החיטה הדחוס שיכול להוות תחליף מושלם לשווארמה, את היוגורט הטבעוני שכדי לייצר אותו לא צריך היה להפריד אף גדי מפטמת אמו ואת קמח החומס שבעזרתו ניתן להכין חביתה נפלאה שלא הייתה מביישת את המקור.

ניתן להתווכח זמן רב על האיכות של החלופות הטבעוניות מבחינת הטעם, המראה, המרקם או הריח, אבל על דבר אחד אין עוררין והוא שצריכה שלהן נחשבת ללא ספק למוסרית יותר מאשר צריכה של מוצרי מזון מן החי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה