שמן זית ספרדי - מסע אל המסיק הקטלוני

ישראלים רבים מתעניינים במסיק ומחפשים אחר דרכים חדשות לשלב בין התחביב שלהם לבין טיול בחו"ל. אחד הפתרונות המומלצים הוא מסע אל המסיק הקטלוני של ספרד. שמן זית ספרדי ידוע בתור חומר גלם משובח הנבחר בקפידה על ידי אנשי מקצוע מיומנים. כתוצאה מכך, לא מעט אנשים מנצלים את המחירים הנוחים של טיסות לברצלונה ומצטרפים אל תהליך הכבישה ועצירת השמן. מועד המסיק הקטלוני תלוי בזן הפרי ולרוב הוא מושפע גם מכמות היבול ואחוז השמן. ככל שהמסיק מאוחר יותר, כך אחוז השמן בפרי ומשקל היבול הכולל עולים.

המסיק הקטלוני משקף את התרבות המקומית והייחודית של האיזור הזה בספרד. קטלוניה היא קהילה אוטונומית הגובלת בצפון צרפת ובנסיכות אנדורה. יציאה למסיק מבטיחה שילוב יוצא מגדר הרגיל בין נוף עוצר נשימה, מגוון רחב של בעלי חיים, אקלים נוח ומורשת תרבותית של אלפי שנים. הבירה של קטלוניה היא כמובן ברצלונה, אולם אסור לוותר על פניני הטבע ועל ביקור בקוסטה בראווה ובצד המזרחי של הרי הפירנאים.

למה דווקא קטלוניה?

גידול ומסיק זיתים בספרד בכלל ובקטלוניה בפרט מציעים חוויה של פעם בחיים. ראשית, הזית האירופי גדל מטבעו בארצות הים התיכון והוא בעל חשיבות כלכלית עצומה. הוא משמש למאכל ולייצור שמן הזית ולאורך השנים עבר לא מעט פיתוחים. מקורו של עץ הזית האירופי במזרח התיכון, בארץ ישראל ובדרום סוריה. התירבות הראשוני של העץ בוצע לפי המקורות לפני 6,000 שנה, אולם כיום הוא נפוץ במיוחד במטעים של יוון, איטליה וספרד. קטלוניה היא בין יצרניות שמן הזית הגדולות בעולם וחבל לוותר על צפייה מקרוב בתהליך.

שנית, פרי הזית האירופי  משמש למאכל כשהוא כבוש ומפיקים ממנו שמן זית לבתי מלון, מסעדות ויינות. לזית יש מעלות תזונתיות ורפואיות ולכן קטיף הזיתים הקטלוני מומלץ עבור מבוגרים ואנשים הסובלים ממחלות. לעלי הזית מיוחסות תכונות להורדת לחץ דם ולפי המסורת הספרדית ניתן להשתמש בהן בדרכים שונות.

המלצות לטיול סביב מסיק זיתים בקטלוניה

יש כמה המלצות שיכולות לעזור לחובבי המסיק המגיעים מישראל או מקומות אחרים בעולם. לא חייבים להיות מומחים גדולים לשמן זית כדי ליהנות מהמסיק הקטלוני, אך בהחלט מומלץ לשמור על ראש פתוח. אפשר להתחיל את הטיול בעיר ג'ירונה הנמצאת במרחק של 100 ק"מ מברצלונה, להקדיש מספר ימים לטיול ברובע העתיק הנמצא ממערב לנהר ולהמשיך למוזיאון היהודי ברובע הגותי.

לאחר מכן כדאי לתאם סיור באחד ממטעי הזיתים ולהצטרף למדריך מוסמך דובר אנגלית. מי ששוכר רכב יכול להמשיך בנסיעה של 50 ק"מ בלבד לעיר פיגראס, בה מחכה המוזיאון של דאלי. נסיעה מערבה תוביל את המטיילים לצד מטעי זיתים עד תחום הרי הפירנאים, שם נמצאת עיירה אטרקטיבית לא פחות בשם בסאלו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה